<img height="1" width="1" style="display:none" src="https://www.facebook.com/tr?id=298107877804140&ev=PageView&noscript=1"/>

Flytte fokus ved skade

15. juli 2021, kl 08:59
Stort sett så har vi fleste som driver med trening og idrett, et mål med alle timene vi legger ned. Enten man skal gå ned noen kilo, komme i bedre form, vinne et veddemål eller kanskje bli best i det man gjør. Uansett hvor stort eller lite det en er så er det motivasjonen som gir treningen mening.
Av Morten Vaeng – Team Hunton Hard Rocx – Foto: Photo by Harlie Raethel on Unsplash
Morten Vaeng – Team Hunton Hard Rocx

Hva når en skade eller sykdom setter en stopper for dine mål og forventninger?
Igjen skal jeg bruke egne erfaringer. Jeg har heldigvis vært heldig og ikke hatt så mange ulykker av alvorlig grad, men noen få har det blitt i løpet av 30 år på sykkelsetet.

Når uhellet er ute? Hva skjer da?
Selvfølgelig så er jo graden av alvorlighet viktig, men alt blir jo snudd på hodet. Planer, mål og forventninger går rett ut av vinduet og du sitter igjen med smerte, usikkerhet, fortvilelse og blir kanskje litt motløs. Jeg tror da at tankesett og innstilling er avgjørende på hvor rask veien blir tilbake. Jo kjappere man aksepterer situasjonen man har kommet i og legger “nedturer” bak seg, jo raskere kommer man tilbake på rett spor. Fokus og målsetning bør settes, for så å begynne jobben. Jeg bruker aldri tid på ting jeg ikke får gjort noe med. Skjedd er skjedd.

Mange mister fort gnisten, for det eneste man tenker på er målet som glapp og at man nå må gå en lengre periode ute trening. Kroppen og form forfaller. Det er jo en sannhet, trening er ferskvare. Men noen ganger får kroppen kanskje også en velfortjent pause. Hvis man er godt trent i utgangspunktet så er kroppen også bedre rustet til og takle skade og reparere seg selv fortere.

Tilbake til det mentale
Positive tanker og nye mål er det beste man kan begynne med, om så det bare er å visualisere seg neste mål så er du allerede i gang. Ikke tenke på hva som kunne vært, men hva som skal komme.
Smerte kommer jo ofte hånd i hånd med skade og vil jo ofte prege hverdagen fremover. Prøv og noter ned hvor vondt du har, bruk gjerne skalaen 1 til 10, da vil du også se framgang som igjen gir positive tanker. For det vil jo bli mindre vondt.

Vi takler alle smerte forskjellig. Her skal ikke jeg påberope meg noe som helst kunnskap, for det beste er å høre på fagfolk når det kommer til hva man kan gjøre og ikke kan gjøre. Min erfaring er at stort sett alle ganger jeg har fått estimert restitusjonstid av almenlegen, så har jeg alltid vært klar lenge før det de har forespeilet meg. Og det mener jeg er pga. fysikk, tankesett, vilje og mål.

Det er også viktig å ha noen å snakke med om skaden, tanker, bekymringer og planene fremover. Om du ikke har en trener så ta tak i trenings partnere eller familie, du er ikke tjent med å gjøre dette alene. Velg noen som gir deg god energi.

Veien tilbake

Veien tilbake kan være lang eller kort avhengig av skadeomfanget. Men positivitet i form av tanker, mål, opplevelser og folk rundt deg gjør at du mest sannsynlig kommer sterkere tilbake når du blir skadefri. I skrivende stund så har jeg fått erfare skadeavbrekk på kroppen igjen. 6 uker nå med alternativ trening/mosjon da en velt på skauen endte med røket leddbånd i skulder, strekk i lysk, sting i hoft og forslått ankel. Er godt inneforstått med at dette kommer til og ta litt tid, men er så smått tilbake på sykkelen. Blir fort et skritt fram og to tilbake hvis en blir for ivrig.
Neste mål
Jeg har cross-sesongen som mål. Heldigvis litt tid til og bli frisk og begynne veien tilbake til normal trening og form.
Så med mitt eget innlegg som motivasjon, sees vi vel til høsten da det skal lekes i gjørme og regn.
Vi sees snart på en startstrek…
Forrige
Emil Hasund Eid vant NM Maraton 2021...
Neste
Seier til Vidar Mehl i årets første norgescup ritt i maraton...